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Resumen
The present work shows the effects of the different agricultural wheels traffic on the physical properties of a typical Argiudol soil worked under a no-tillage cropping system. Soil compaction produced by traffic was quantified through a series of parameters. These parameters were: a) cone index, b) rut depth and c) soil water content at the traffic moment. A grain chaser, a sprayer, a combine harvester and a tractor equipped with commonly used wheels [ver mas...]
 
En el presente trabajo se muestran los efectos del tránsito de diferentes ruedas agrícolas sobre las propiedades físicas de un suelo Argiudol Típico trabajado bajo el sistema de no-labranza. La compactación del suelo producida por el tráfico se cuantificó a través de los parámetros: a) índice de cono, b) profundidad de huella y c) contenido de agua del suelo al momento del tránsito. Se ensayaron carro de granos, cosechadora, pulverizadora y tractor [ver mas...]
 
dc.contributor.authorContessotto, Enrique Ernesto
dc.contributor.authorBotta, Guido Fernando
dc.contributor.authorAngelini, Marcos Esteban
dc.contributor.authorBienvenido, Fernando
dc.contributor.authorRivero, David
dc.contributor.authorPelizzari, Federico Matías
dc.contributor.authorGhelfi, Diego Gabriel
dc.contributor.authorNistal, Ayelén Ileana
dc.date.accessioned2022-03-03T10:44:49Z
dc.date.available2022-03-03T10:44:49Z
dc.date.issued2021-07-07
dc.identifier.issn1853-8665
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.48162/rev.39.011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12123/11294
dc.identifier.urihttps://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/RFCA/article/view/4527
dc.description.abstractThe present work shows the effects of the different agricultural wheels traffic on the physical properties of a typical Argiudol soil worked under a no-tillage cropping system. Soil compaction produced by traffic was quantified through a series of parameters. These parameters were: a) cone index, b) rut depth and c) soil water content at the traffic moment. A grain chaser, a sprayer, a combine harvester and a tractor equipped with commonly used wheels were tested in the study area. The main results obtained showed that the tyres with the highest inflation pressure and tyre ground pressures produced the highest values of cone index and rut depth. A typical Argiudol soilis not able to constrain topsoil and subsoil compaction when wheeled by tyres with ground pressures greater than 77.6 kPa. This occurs when this soil is worked under a continuous no-tillage cropping system.eng
dc.description.abstractEn el presente trabajo se muestran los efectos del tránsito de diferentes ruedas agrícolas sobre las propiedades físicas de un suelo Argiudol Típico trabajado bajo el sistema de no-labranza. La compactación del suelo producida por el tráfico se cuantificó a través de los parámetros: a) índice de cono, b) profundidad de huella y c) contenido de agua del suelo al momento del tránsito. Se ensayaron carro de granos, cosechadora, pulverizadora y tractor equipados con rodados de uso generalizado en la zona productiva bajo estudio. Los principales resultados obtenidos demostraron que los neumáticos con mayor presión de inflado y presión en el área de contacto rueda/suelo produjeron los mayores valores de índice de cono y profundidad de huella. El suelo Argiudol típico trabajado en forma continua bajo no-labranza no puede limitar la compactación superficial y subsuperficial del suelo cuando es transitado por ruedas con presiones en el área de contacto rueda/suelo mayores a 77.6 kPa.spa
dc.formatapplication/pdfes_AR
dc.language.isoenges_AR
dc.publisherFacultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Cuyoes_AR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_AR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceRevista Facultad de Ciencias Agrarias / Universidad Nacional de Cuyo 53 (1) : 109-117 (enero-junio 2021)es_AR
dc.subjectCompactación del Sueloes_AR
dc.subjectSoil Compactioneng
dc.subjectCero-labranza
dc.subjectZero Tillageeng
dc.subjectPropiedades Físico - Químicas Suelo
dc.subjectSoil Chemicophysical Propertieseng
dc.subject.otherTyre Inflation Pressureeng
dc.subject.otherPresión de Inflado de Neumáticoses_AR
dc.subject.otherCone Indexeng
dc.subject.otherIndice de Conoes_AR
dc.subject.otherSoil Bearing Capacityeng
dc.subject.otherCapacidad de Carga del Sueloes_AR
dc.subject.otherRegión Pampa Onduladaes_AR
dc.titleSoil compaction response to wheel traffic in the Rolling Pampas region of Argentinaes_AR
dc.typeinfo:ar-repo/semantics/artículoes_AR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_AR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_AR
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.description.filFil: Contessotto, Enrique Ernesto. Universidad Nacional de Luján; Argentinaes_AR
dc.description.filFil: Botta, Guido Fernando. Universidad Nacional de Luján; Argentina.es_AR
dc.description.filFil: Angelini, Marcos Esteban. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Instituto de Suelos; Argentina. Universidad Nacional de Luján; Argentinaes_AR
dc.description.filFil: Bienvenido, Fernando. Universidad de Almería; Españaes_AR
dc.description.filFil: Rivero, David. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Agronomía; Argentina.es_AR
dc.description.filFil: Pelizzari, Federico Matías. Universidad Nacional de La Pampa. Facultad de Agronomía; Argentina.es_AR
dc.description.filFil: Ghelfi, Diego Gabriel. Universidad Nacional de Luján; Argentinaes_AR
dc.description.filFil: Nistal, Ayelén Ileana. Universidad Nacional de Luján; Argentinaes_AR
dc.subtypecientifico


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