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Soil compaction response to wheel traffic in the Rolling Pampas region of Argentina
Abstract
The present work shows the effects of the different agricultural wheels traffic on the physical properties of a typical Argiudol soil worked under a no-tillage cropping system. Soil compaction produced by traffic was quantified through a series of parameters. These
parameters were: a) cone index, b) rut depth and c) soil water content at the traffic moment. A grain chaser, a sprayer, a combine harvester and a tractor equipped with commonly used wheels
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The present work shows the effects of the different agricultural wheels traffic on the physical properties of a typical Argiudol soil worked under a no-tillage cropping system. Soil compaction produced by traffic was quantified through a series of parameters. These
parameters were: a) cone index, b) rut depth and c) soil water content at the traffic moment. A grain chaser, a sprayer, a combine harvester and a tractor equipped with commonly used wheels were tested in the study area. The main results obtained showed that the tyres with the highest inflation pressure and tyre ground pressures produced the highest values of
cone index and rut depth. A typical Argiudol soilis not able to constrain topsoil and subsoil compaction when wheeled by tyres with ground pressures greater than 77.6 kPa. This occurs when this soil is worked under a continuous no-tillage cropping system.
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En el presente trabajo se muestran los efectos del tránsito de diferentes ruedas agrícolas sobre las propiedades físicas de un suelo Argiudol Típico trabajado bajo el sistema de no-labranza. La compactación del suelo producida por el tráfico se cuantificó a través de los parámetros: a) índice de cono, b) profundidad de huella y c) contenido de agua del suelo al momento del tránsito. Se ensayaron carro de granos, cosechadora, pulverizadora y tractor
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En el presente trabajo se muestran los efectos del tránsito de diferentes ruedas agrícolas sobre las propiedades físicas de un suelo Argiudol Típico trabajado bajo el sistema de no-labranza. La compactación del suelo producida por el tráfico se cuantificó a través de los parámetros: a) índice de cono, b) profundidad de huella y c) contenido de agua del suelo al momento del tránsito. Se ensayaron carro de granos, cosechadora, pulverizadora y tractor
equipados con rodados de uso generalizado en la zona productiva bajo estudio. Los principales resultados obtenidos demostraron que los neumáticos con mayor presión de inflado y presión en el área de contacto rueda/suelo produjeron los mayores valores de índice de cono y profundidad de huella. El suelo Argiudol típico trabajado en forma continua bajo no-labranza no puede limitar la compactación superficial y subsuperficial del suelo cuando es transitado por ruedas con presiones en el área de contacto rueda/suelo mayores a 77.6 kPa.
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Author
Contessotto, Enrique Ernesto;
Botta, Guido Fernando;
Angelini, Marcos Esteban;
Bienvenido, Fernando;
Rivero, David;
Pelizzari, Federico Matías;
Ghelfi, Diego Gabriel;
Nistal, Ayelén Ileana;
Fuente
Revista Facultad de Ciencias Agrarias / Universidad Nacional de Cuyo 53 (1) : 109-117 (enero-junio 2021)
Date
2021-07-07
Editorial
Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Cuyo
ISSN
1853-8665
Formato
pdf
Tipo de documento
artículo
Palabras Claves
Derechos de acceso
Abierto
