Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
    • español
    • English
  • Contacto
  • English 
    • español
    • English
  • Login
AboutAuthorsTitlesSubjectsCollectionsCommunities☰
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
    xmlui.general.dspace_homeCentros e Institutos de InvestigaciónCICPES. Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y SocialesInstituto de EconomíaPresentaciones a Congresosxmlui.ArtifactBrowser.ItemViewer.trail
  • DSpace Home
  • Centros e Institutos de Investigación
  • CICPES. Centro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Sociales
  • Instituto de Economía
  • Presentaciones a Congresos
  • View Item

Elasticity of demand for sweetened and unsweetened drinks: the case of argentinian households

Abstract
Argentina is the fourth highest consumer of sweetened drinks, and the first consumer of soda in the world. In this paper we estimate a quadratic almost ideal demand system (QUAIDS) to explore demand for a number of sweetened and unsweetened beverages in Argentina. We use two household surveys: the last one available, performed in 2012-2013, and the previous one, carried over in 2004-2005. We explore expenditure shares and own and cross price elasticities. [ver mas...]
Argentina is the fourth highest consumer of sweetened drinks, and the first consumer of soda in the world. In this paper we estimate a quadratic almost ideal demand system (QUAIDS) to explore demand for a number of sweetened and unsweetened beverages in Argentina. We use two household surveys: the last one available, performed in 2012-2013, and the previous one, carried over in 2004-2005. We explore expenditure shares and own and cross price elasticities. These results can shed light on a discussion that was held in 2017 in Congress towards the design of a tax reform on sweet beverages that will affect consumers, farmers, and the retail and food industries. Our results support the notion that a tax applied to highly sweetened beverages will affect consumption: for every 1% increase in price there will be a 1.32% drop in quantity purchased. In addition,we find that for every 1% price increase in highly sweetened beverages there will be a 1.12% increase in the amount of dairy beverages purchased. [Cerrar]
 
Argentina es el cuarto mayor consumidor de bebidas azucaradas y el primer consumidor de refrescos del mundo. En este artículo estimamos un sistema cuadrático de demanda casi ideal (QUAIDS) para explorar la demanda de una serie de bebidas endulzadas y no endulzadas en Argentina. Utilizamos dos encuestas de hogares: la última disponible, realizada en 2012-2013, y la anterior, llevada a cabo en 2004-2005. Exploramos la participación del gasto y las [ver mas...]
Argentina es el cuarto mayor consumidor de bebidas azucaradas y el primer consumidor de refrescos del mundo. En este artículo estimamos un sistema cuadrático de demanda casi ideal (QUAIDS) para explorar la demanda de una serie de bebidas endulzadas y no endulzadas en Argentina. Utilizamos dos encuestas de hogares: la última disponible, realizada en 2012-2013, y la anterior, llevada a cabo en 2004-2005. Exploramos la participación del gasto y las elasticidades de precio propias y cruzadas. Estos resultados pueden arrojar luz sobre una discusión que se llevó a cabo en 2017 en el Congreso hacia el diseño de una reforma tributaria a las bebidas dulces que afectará a los consumidores, los agricultores y las industrias minorista y alimentaria. Nuestros resultados apoyan la idea de que un impuesto aplicado a las bebidas altamente endulzadas afectará el consumo: por cada 1% de aumento en el precio habrá una caída de 1,32% en la cantidad comprada. Además, encontramos que por cada aumento del 1% en el precio de las bebidas altamente endulzadas, habrá un aumento del 1,12% en la cantidad de bebidas lácteas compradas. [Cerrar]
 
Thumbnail
Author
Colella, Florencia Manon;   Pace Guerrero, Ignacio Raul;  
Fuente
30th International Conference of Agricultural Economists, July 28-August 2, 2018, Vancouver, Canadá
Date
2018-07-28
Editorial
International Association of Agricultural Economists
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12123/8862
https://ageconsearch.umn.edu/record/277505
DOI
http://doi.org/10.22004/ag.econ.277505
Formato
pdf
Tipo de documento
documento de conferencia
Palabras Claves
Agricultural Policies; Política Agrícola; Food Policies; Política Alimentaria; Consumer Economics; Economía del Consumidor; Consumer Behaviour; Comportamiento del Consumidor; Economía; Economics; Elasticidad de los Precios; Price Elasticities; Bebidas; Beverages; Alimentos; Foods; Argentina;
Derechos de acceso
Abierto
Descargar
Compartir
  • Compartir
    Facebook Email Twitter Mendeley
Excepto donde se diga explicitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Metadata
Show full item record