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Elasticity of demand for sweetened and unsweetened drinks: the case of argentinian households
Resumen
Argentina is the fourth highest consumer of sweetened drinks, and the first consumer of soda in the world. In this paper we estimate a quadratic almost ideal demand system (QUAIDS) to explore demand for a number of sweetened and unsweetened beverages in Argentina. We use two household surveys: the last one available, performed in 2012-2013, and the previous one, carried over in 2004-2005. We explore expenditure shares and own and cross price elasticities.
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Argentina is the fourth highest consumer of sweetened drinks, and the first consumer of soda in the world. In this paper we estimate a quadratic almost ideal demand system (QUAIDS) to explore demand for a number of sweetened and unsweetened beverages in Argentina. We use two household surveys: the last one available, performed in 2012-2013, and the previous one, carried over in 2004-2005. We explore expenditure shares and own and cross price elasticities. These results can shed light on a discussion that was held in 2017 in Congress towards the design of a tax reform on sweet beverages that will affect consumers, farmers, and the retail and food industries. Our results support the notion that a tax applied to highly sweetened beverages will affect consumption: for every 1% increase in price there will be a 1.32% drop in quantity purchased. In addition,we find that for every 1% price increase in highly sweetened beverages there will be a 1.12% increase in the amount of dairy beverages purchased.
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Argentina es el cuarto mayor consumidor de bebidas azucaradas y el primer consumidor de refrescos del mundo. En este artículo estimamos un sistema cuadrático de demanda casi ideal (QUAIDS) para explorar la demanda de una serie de bebidas endulzadas y no endulzadas en Argentina. Utilizamos dos encuestas de hogares: la última disponible, realizada en 2012-2013, y la anterior, llevada a cabo en 2004-2005. Exploramos la participación del gasto y las
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Argentina es el cuarto mayor consumidor de bebidas azucaradas y el primer consumidor de refrescos del mundo. En este artículo estimamos un sistema cuadrático de demanda casi ideal (QUAIDS) para explorar la demanda de una serie de bebidas endulzadas y no endulzadas en Argentina. Utilizamos dos encuestas de hogares: la última disponible, realizada en 2012-2013, y la anterior, llevada a cabo en 2004-2005. Exploramos la participación del gasto y las elasticidades de precio propias y cruzadas. Estos resultados pueden arrojar luz sobre una discusión que se llevó a cabo en 2017 en el Congreso hacia el diseño de una reforma tributaria a las bebidas dulces que afectará a los consumidores, los agricultores y las industrias minorista y alimentaria. Nuestros resultados apoyan la idea de que un impuesto aplicado a las bebidas altamente endulzadas afectará el consumo: por cada 1% de aumento en el precio habrá una caída de 1,32% en la cantidad comprada. Además, encontramos que por cada aumento del 1% en el precio de las bebidas altamente endulzadas, habrá un aumento del 1,12% en la cantidad de bebidas lácteas compradas.
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Fuente
30th International Conference of Agricultural Economists, July 28-August 2, 2018, Vancouver, Canadá
Fecha
2018-07-28
Editorial
International Association of Agricultural Economists
Formato
pdf
Tipo de documento
documento de conferencia
Palabras Claves
Derechos de acceso
Abierto
