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Resumen
Dada la creciente oferta de vinos y la gran cantidad de nuevos consumidores con poder adquisitivo pero que carecen del conocimiento de las sutilezas de los vinos de alta calidad, las opiniones de los expertos se utilizan para los consumidores como indicadores de calidad. Este estudio tiene como objetivo determinar los determinantes de los precios en el mercado de vinos de alta calidad. Los autores también buscan estimar el papel del país de origen, la [ver mas...]
 
Purpose: Given the growing supply of wines and the large number of new consumers with purchasing power but lacking knowledge of the subtleties of high-quality wines, expert opinions are used for consumers as proxies for quality. This study aims to determine the determinants of prices in top-quality wine market. The authors also seek to estimate the role for country of origin, grape, producing region and winery in prices. And, finally, the authors try to [ver mas...]
 
dc.contributor.authorFerro, Gustavo
dc.contributor.authorBenito Amaro, Ignacio
dc.coverage.temporalstart=2003 end=2016es_AR
dc.date.accessioned2022-10-03T09:36:17Z
dc.date.available2022-10-03T09:36:17Z
dc.date.issued2018-03
dc.identifier.citationFerro, G. and Benito Amaro, I. (2018), "What factors explain the price of top quality wines?", International Journal of Wine Business Research, 30 (1), pp. 117-134. https://doi.org/10.1108/IJWBR-05-2017-0036es_AR
dc.identifier.issn1751-1062
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.1108/IJWBR-05-2017-0036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12123/13027
dc.identifier.urihttps://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJWBR-05-2017-0036/full/html
dc.description.abstractDada la creciente oferta de vinos y la gran cantidad de nuevos consumidores con poder adquisitivo pero que carecen del conocimiento de las sutilezas de los vinos de alta calidad, las opiniones de los expertos se utilizan para los consumidores como indicadores de calidad. Este estudio tiene como objetivo determinar los determinantes de los precios en el mercado de vinos de alta calidad. Los autores también buscan estimar el papel del país de origen, la uva, la región productora y la bodega en los precios. Y, por último, intentan mostrar cómo países, regiones y bodegas pueden ayudar a incrementar su posición en los rankings internacionales. Los autores estiman un modelo econométrico de precios hedónicos utilizando una muestra de 14 años de los 100 vinos mejor calificados de Wine Spectator para el mercado estadounidense entre 2003 y 2016, con un total de 1400 observaciones. La contribución de los autores es doble: la determinación de los valores explicativos de los precios y la identificación y atribución de las diferencias de precios por país, uva, región y bodega. Además, detectaron uvas, países, regiones y bodegas sobrevaloradas o infravaloradas con respecto a la predicción media del modelo. Los resultados son útiles para comprender el papel de las variables explicativas de los precios, así como para tomar decisiones políticas y de gestión. Del modelo se pueden derivar acciones colectivas o gerenciales para incrementar las posiciones de determinados vinos en los rankings internacionales. Los resultados son útiles para comprender el papel de las variables explicativas de los precios, así como para tomar decisiones políticas y de gestión.spa
dc.description.abstractPurpose: Given the growing supply of wines and the large number of new consumers with purchasing power but lacking knowledge of the subtleties of high-quality wines, expert opinions are used for consumers as proxies for quality. This study aims to determine the determinants of prices in top-quality wine market. The authors also seek to estimate the role for country of origin, grape, producing region and winery in prices. And, finally, the authors try to show how countries, regions and wineries can help increase their position in international rankings. Design/methodology/approach: The authors try to answer: What factors explain the price of top-quality wines (defined as best rated in a standardized ranking)? To some extent, in the hands of producers influence prices, which imply long-term decisions or large investments in land and marketing. Other variables that consumer value does affect prices. The authors try also to detect undervalued or overvalued wines, grapes, regions, wineries or producer countries. The authors estimate an econometric model of hedonic prices using a 14-year sample of the Wine Spectator’s 100 top-rated wines for the American market between 2003 and 2016, totaling 1,400 observations. The sample is a great cross-section because each wine is unique. Findings: The authors’ contribution is twofold: the determination of the price explanatory values and the identification and attribution of price differences by country, grape, region and winery. Also, the authors detected grapes, countries, regions and wineries which are overvalued or undervalued with respect to the average prediction of the model. Research limitations/implications: The findings are useful to understand the role of price explanatory variables, as well as for making policy and managerial decisions. From the model, collective or managerial actions can be derived to increase particular wines’ positions in international rankings. The proxy for “quality” in the study is not the only possible definition. Practical implications: In some cases, managerial choices could be conditioned by the policies or history. There is some room for collective action and public policies to improve regions’ and countries’ reputation. Social implications: There are clear synergies for policies that can raise the prestige of countries and regions and their spillovers on the brand name reputation of individual wineries. Originality/value: The results, policy and managerial implications are of interest for business, countries interested in improving their position in international rankings and for consumers to make more informed decisions.eng
dc.formatapplication/pdfes_AR
dc.language.isospaes_AR
dc.publisherEmeraldes_AR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesses_AR
dc.sourceInternational Journal of Wine Business Research 30 (1) : 117-134. (2018)es_AR
dc.subjectModelos Econométricoses_AR
dc.subjectEconometric Modelseng
dc.subjectSector Económicoes_AR
dc.subjectEconomic Sectorseng
dc.subjectEconomíaes_AR
dc.subjectEconomicseng
dc.subjectPrice Fixingeng
dc.subjectFijación de Precioses_AR
dc.subjectWineseng
dc.subjectVinoses_AR
dc.subjectEconometríaes_AR
dc.subjectEconometricseng
dc.subjectPrecioses_AR
dc.subjectPriceseng
dc.subjectQualityeng
dc.subjectCalidades_AR
dc.subject.otherModelos Hedónicos
dc.subject.otherHedonic Modeleng
dc.titleWhat factors explain the price of top quality wines?es_AR
dc.typeinfo:ar-repo/semantics/artículoes_AR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_AR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones_AR
dc.description.origenCentro de Investigación en Ciencias Políticas, Económicas y Socialeses_AR
dc.description.filFil: Ferro, Gustavo Adolfo. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentinaes_AR
dc.description.filFil: Ferro, Gustavo Adolfo. Universidad del Centro de Estudios Macroeconómicos de Argentina; Argentinaes_AR
dc.description.filFil: Benito Amaro, Ignacio. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). Instituto de Economía; Argentinaes_AR
dc.subtypecientifico


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